ZAPROGRAMOWANI NA PRZYSZŁOŚĆ
Informatyka jest bardzo obszerną dziedziną łączącą naukę, technikę i sztukę. Rozwiązania Informatyczne można stosować w różnych obszarach, dlatego też w przyszłej pracy niezwykle ważne są konkretne rozwiązania specjalizacyjne. W trakcie zajęć specjalizacyjnych uczniowie poznają m.in. techniki programowania aplikacji mobilnych oraz techniki multimedialne z elementami zasad wytwarzania interfejsów użytkownika oraz testowania aplikacji.
Branża informatyczna rozwija się w szybkim tempie, przez co z roku na rok coraz bardziej rośnie zapotrzebowanie na specjalistów IT, w tym programistów.
W roku szkolnym 2023/2024 proponujemy następujące klasy:
Technik Programista (symbol cyfrowy zawodu: 351406) Klasa 1a – 28 miejsc
Zdobyte kwalifikacje:
INF.03. Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych
INF.04. Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
Przedmioty rozszerzone:
- matematyka
W ramach nauczania matematyki realizowane są zagadnienia wykraczające poza podstawę programową: indukcja matematyczna, elementy logiki matematycznej, rachunek macierzowy i całkowy. - informatyka
W procesie kształcenia uczymy czterech języków programowania: C++, Java, C# oraz Python. Dodatkowo uczniowie mają możliwość poznania zagadnień związanych z programowaniem gier.
Języki obce:
- język angielski
Nauczanie języka angielskiego rozpoczyna się od poziomu B2, czyli od poziomu wymaganego na egzaminie maturalnym. Zajęcia prowadzone są w grupach, co pozwala skutecznie rozwijać kompetencje językowe (mówienie, słuchanie, czytanie i pisanie). W pięcioletnim cyklu nauczania znaczna część uczniów osiąga poziom C2, który oznacza biegłą znajomość języka. Jest to poziom daleko wykraczający poza wymagania stawiane uczniom szkół średnich. - język niemiecki
Przedmioty uwzględnione w procesie rekrutacji:
język polski, matematyka, język obcy, informatyka.
Technik Informatyk (symbol cyfrowy zawodu: 351203) Klasa 1b – 28 miejsc (patronat i opieka dydaktyczna Wydziału Informatyki ZUT)
Specjalizacja: programowanie gier
Zdobyte kwalifikacje:
INF.02. Administracja i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i lokalnych sieci komputerowych
INF.03. Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych
Przedmioty rozszerzone:
- matematyka
W ramach nauczania matematyki realizowane są zagadnienia wykraczające poza podstawę programową: indukcja matematyczna, elementy logiki matematycznej, rachunek macierzowy i całkowy. - informatyka
W procesie kształcenia uczymy czterech języków programowania: C++, Java oraz Python. Dodatkowo uczniowie mają możliwość poznania zagadnień związanych z programowaniem gier.
Języki obce:
- język angielski
Nauczanie języka angielskiego rozpoczyna się od poziomu B2, czyli od poziomu wymaganego na egzaminie maturalnym. Zajęcia prowadzone są w grupach, co pozwala skutecznie rozwijać kompetencje językowe (mówienie, słuchanie, czytanie i pisanie). W pięcioletnim cyklu nauczania znaczna część uczniów osiąga poziom C2, który oznacza biegłą znajomość języka. Jest to poziom daleko wykraczający poza wymagania stawiane uczniom szkół średnich. - język niemiecki
Przedmioty uwzględnione w procesie rekrutacji:
język polski, matematyka, język obcy, informatyka.
Technik Programista (symbol cyfrowy zawodu: 351406) klasa dwujęzyczna Klasa 1c – 28 miejsc
Zdobyte kwalifikacje:
INF.03. Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych
INF.04. Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
Przedmioty rozszerzone:
- matematyka
W ramach nauczania matematyki realizowane są zagadnienia wykraczające poza podstawę programową: indukcja matematyczna, elementy logiki matematycznej, rachunek macierzowy i całkowy. - informatyka
W procesie kształcenia uczymy czterech języków programowania: C++, Java, C# oraz Python. Dodatkowo uczniowie mają możliwość poznania zagadnień związanych z programowaniem gier.
Przedmioty nauczane w języku polskim i języku angielskim:
geografia, fizyka
Języki obce:
- język angielski
W klasach dwujęzycznych, w których nauka j. angielskiego zaczyna się od poziomu C1, przedmiot realizowany jest dodatkowo na innych przedmiotach (geografii i fizyce), co w znacznym stopniu rozwija zasób słownictwa uczniów. Poza regularnymi zajęciami uczniowie zachęcani są do brania udziału w konkursach, takich jak Olimpiada Języka Angielskiego czy Olimpiada Lingwistyki Matematycznej. - język niemiecki
Przedmioty uwzględnione w procesie rekrutacji:
język polski, matematyka, język obcy, informatyka.
Dodatkowo w procesie rekrutacji:
sprawdzian kompetencji językowych – egzamin pisemny składający się z dwóch części:
część I – język angielski,
część II – język angielski w programowaniu.
Laureaci lub finaliści ogólnopolskiej olimpiady języka angielskiego oraz laureaci konkursu o zasięgu wojewódzkim oraz ponadwojewódzkim z przedmiotu język angielski, są zwolnieni z obowiązku uczestnictwa w sprawdzianie kompetencji językowych.
Odpowiednio zaplanowany program nauczania, ciekawe specjalności oraz doskonale przygotowana baza dydaktyczna pozwalają rozwijać umiejętności praktyczne w różnych obszarach.
W trakcie nauki uczniowie naszej szkoły przystępują do egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie.
Egzamin zawodowy – zewnętrzny egzamin realizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną w Warszawie, którego celem jest potwierdzenie wiedzy i umiejętności ucznia z zakresu danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie. (https://cke.gov.pl/egzamin-zawodowy/)
Kwalifikacje wyodrębnione w zawodzie Technik Informatyk:
- INF.02. Administracja i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i lokalnych sieci komputerowych - egzamin odbywa się w czerwcu, pod koniec klasy trzeciej
- INF.03. Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych - egzamin odbywa się w czerwcu, pod koniec klasy czwartej
Kwalifikacje wyodrębnione w zawodzie Technik Programista:
- INF.03. Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych - egzamin odbywa się w czerwcu, pod koniec klasy trzeciej
- INF.04. Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji - egzamin odbywa się w czerwcu, pod koniec klasy czwartej
Egzamin zawodowy składa się z:
- Części pisemnej, która trwa 60 minut i jest przeprowadzana z wykorzystaniem elektronicznego systemu przeprowadzania egzaminu. Test pisemny składa się z 40 zadań testowych wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią.
- Części praktycznej, polegającej na wykonaniu zadania lub zadań egzaminacyjnych.
Czas trwania części praktycznej:
Kwalifikacja INF.02 – 150 minut
Kwalifikacja INF.03 – 150 minut
Kwalifikacja INF.04 – 180 minut
Aby zdać egzamin zawodowy i uzyskać certyfikat kwalifikacji zawodowej, wydany przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną, należy uzyskać:
z części pisemnej – co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia
oraz
z części praktycznej – co najmniej 75% punktów możliwych do zdobycia.
Uczeń, który uzyska certyfikaty wszystkich kwalifikacji zawodowych, wyodrębnionych w danym zawodzie (Technik Informatyk: INF.02 oraz INF.03; Technik Programista: INF.03 oraz INF.04) oraz posiada świadectwo ukończenia szkoły ponadpodstawowej, uzyskuje dyplom zawodowy.
Państwowy dyplom zawodowy technika, rozpoznawalny i honorowany na rynku krajowym oraz międzynarodowym, jest formalnym potwierdzeniem zdobytej w szkole wiedzy. Jest pierwszym etapem zdobywania wykształcenia, a jednocześnie wystarczającym, aby rozpocząć karierę zawodową.
Do dyplomu zawodowego wydawane są suplementy – zarówno w języku polskim jak i angielskim. Dokument ten zawiera szczegółowy opis umiejętności i kompetencji uzyskanych przez posiadacza dyplomu zawodowego wraz ze wskazaniem zawodów, które są dla niego dostępne.
W ramach programu nauczania w zawodach Technik Informatyk oraz Technik Programista istnieje możliwość uzyskania dodatkowych umiejętności:
- Cyberbezpieczeństwo (bezpieczeństwo sieci i systemów komputerowych),
- Tworzenie i testowanie aplikacji,
- Grafika 3D i druk 3D,
- Programowanie mikrokontrolerów i prostych układów scalonych.