ZAPROGRAMOWANI NA PRZYSZŁOŚĆ
Informatyka jest bardzo obszerną dziedziną łączącą naukę, technikę i sztukę. Rozwiązania Informatyczne można stosować w różnych obszarach, dlatego też w przyszłej pracy niezwykle ważne są konkretne rozwiązania specjalizacyjne. W trakcie zajęć specjalizacyjnych uczniowie poznają m.in. techniki programowania aplikacji mobilnych oraz techniki multimedialne z elementami zasad wytwarzania interfejsów użytkownika oraz testowania aplikacji.
Branża informatyczna rozwija się w szybkim tempie, przez co z roku na rok coraz bardziej rośnie zapotrzebowanie na specjalistów IT, w tym programistów.
Technik Programista (symbol cyfrowy zawodu: 351406)
Specjalizacja: Sztuczna Inteligencja (AI)
Zdobyte kwalifikacje:
INF.03. Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych
INF.04. Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
Przedmioty rozszerzone:
- matematyka
W ramach nauczania matematyki realizowane są zagadnienia wykraczające poza podstawę programową: indukcja matematyczna, elementy logiki matematycznej, rachunek macierzowy i całkowy. - informatyka
W procesie kształcenia uczymy czterech języków programowania: C++, Java, C# oraz Python. Dodatkowo uczniowie mają możliwość poznania zagadnień związanych z programowaniem gier.
Języki obce:
- język angielski
Nauczanie języka angielskiego rozpoczyna się od poziomu B2, czyli od poziomu wymaganego na egzaminie maturalnym. Zajęcia prowadzone są w grupach, co pozwala skutecznie rozwijać kompetencje językowe (mówienie, słuchanie, czytanie i pisanie). W pięcioletnim cyklu nauczania znaczna część uczniów osiąga poziom C2, który oznacza biegłą znajomość języka. Jest to poziom daleko wykraczający poza wymagania stawiane uczniom szkół średnich. - język niemiecki
Przedmioty uwzględnione w procesie rekrutacji:
język polski, matematyka, język obcy, informatyka.
To kierunek przygotowujący uczniów do projektowania, tworzenia i wdrażania systemów opartych na sztucznej inteligencji, które potrafią rozwiązywać różne problemy, analizować dane i podejmować decyzje w sposób zbliżony do ludzkiego myślenia.
W trakcie nauki, uczniowie zdobywają solidną wiedzę z zakresu algorytmów sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego, sieci neuronowych, analizy danych, a także przetwarzania języka naturalnego.
Zakres specjalizacji „Sztuczna inteligencja” obejmuje szeroki wachlarz tematów związanych z tworzeniem, implementowaniem i wykorzystaniem technologii AI. Główne obszary wiedzy, które wchodzą w skład specjalizacji, to:
- Programowanie i narzędzia AI: nauka języków programowania takich jak Python, Java, wykorzystanie popularnych bibliotek AI, np. TensorFlow
- Algorytmy sztucznej inteligencji.
- Uczenie maszynowe (Machine Learning)
- Głębokie uczenie (Deep Learning): rozpoznawanie obrazów i przetwarzanie języka naturalnego.
- Analiza danych i Big Data: wykorzystanie sztucznej inteligencji do analizy dużych zbiorów danych
- Absolwenci specjalizacji „Sztuczna Inteligencja” są przygotowani do pracy w różnych sektorach. Umiejętności w zakresie tworzenia i implementacji systemów opartych na sztucznej inteligencji są szczególnie cenione na rynku pracy.
Technik Informatyk (symbol cyfrowy zawodu: 351203) (patronat i opieka dydaktyczna Wydziału Informatyki ZUT)
Specjalizacja: Programowanie Gier
Zdobyte kwalifikacje:
INF.02. Administracja i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i lokalnych sieci komputerowych
INF.03. Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych
Przedmioty rozszerzone:
- matematyka
W ramach nauczania matematyki realizowane są zagadnienia wykraczające poza podstawę programową: indukcja matematyczna, elementy logiki matematycznej, rachunek macierzowy i całkowy. - informatyka
W procesie kształcenia uczymy czterech języków programowania: C++, Java, C# oraz Python. Dodatkowo uczniowie mają możliwość poznania zagadnień związanych z programowaniem gier.
Języki obce:
- język angielski
Nauczanie języka angielskiego rozpoczyna się od poziomu B2, czyli od poziomu wymaganego na egzaminie maturalnym. Zajęcia prowadzone są w grupach, co pozwala skutecznie rozwijać kompetencje językowe (mówienie, słuchanie, czytanie i pisanie). W pięcioletnim cyklu nauczania znaczna część uczniów osiąga poziom C2, który oznacza biegłą znajomość języka. Jest to poziom daleko wykraczający poza wymagania stawiane uczniom szkół średnich. - język niemiecki
Przedmioty uwzględnione w procesie rekrutacji:
język polski, matematyka, język obcy, informatyka.
Programowanie gier to specjalizacja koncentrująca się na zdobywaniu wiedzy i umiejętności niezbędnych do tworzenia nowoczesnych gier komputerowych na różne platformy, takie jak PC, konsole czy urządzenia mobilne. Program nauczania obejmuje zarówno podstawowe, jak i zaawansowane zagadnienia związane z projektowaniem, implementacją oraz optymalizacją gier.
Zakres tematyczny specjalizacji:
- Silniki gier – nauka pracy z popularnymi silnikami, takimi jak Unity czy Unreal Engine
- Programowanie w językach C++ i C# – kluczowe technologie w branży gamedev
- Fizyka w grach - realistyczne mechaniki
- Grafika komputerowa – modelowanie 3D, animacja oraz efekty specjalne
- Optymalizacja i wydajność – techniki poprawiające płynność działania gier
- Praca zespołowa i zarządzanie projektami - realizacja gier w grupach
Po ukończeniu specjalizacji absolwenci mogą pracować jako programiści gier, projektanci mechanik, lub specjalizować się w konkretnych aspektach produkcji gier, takich jak fizyka czy animacja. Dzięki połączeniu teorii i praktycznych projektów uczniowie zdobywają realne doświadczenie w tworzeniu gier komputerowych.
Odpowiednio zaplanowany program nauczania, ciekawe specjalności oraz doskonale przygotowana baza dydaktyczna pozwalają rozwijać umiejętności praktyczne w różnych obszarach.
W trakcie nauki uczniowie naszej szkoły przystępują do egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie.
Egzamin zawodowy – zewnętrzny egzamin realizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną w Warszawie, którego celem jest potwierdzenie wiedzy i umiejętności ucznia z zakresu danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie. (https://cke.gov.pl/egzamin-zawodowy/)
Kwalifikacje wyodrębnione w zawodzie Technik Informatyk:
- INF.02. Administracja i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i lokalnych sieci komputerowych - egzamin odbywa się w czerwcu, pod koniec klasy trzeciej
- INF.03. Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych - egzamin odbywa się w czerwcu, pod koniec klasy czwartej
Kwalifikacje wyodrębnione w zawodzie Technik Programista:
- INF.03. Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych - egzamin odbywa się w czerwcu, pod koniec klasy trzeciej
- INF.04. Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji - egzamin odbywa się w czerwcu, pod koniec klasy czwartej
Egzamin zawodowy składa się z:
- Części pisemnej, która trwa 60 minut i jest przeprowadzana z wykorzystaniem elektronicznego systemu przeprowadzania egzaminu. Test pisemny składa się z 40 zadań testowych wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią.
- Części praktycznej, polegającej na wykonaniu zadania lub zadań egzaminacyjnych.
Czas trwania części praktycznej:
Kwalifikacja INF.02 – 150 minut
Kwalifikacja INF.03 – 150 minut
Kwalifikacja INF.04 – 180 minut
Aby zdać egzamin zawodowy i uzyskać certyfikat kwalifikacji zawodowej, wydany przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną, należy uzyskać:
z części pisemnej – co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia
oraz
z części praktycznej – co najmniej 75% punktów możliwych do zdobycia.
Uczeń, który uzyska certyfikaty wszystkich kwalifikacji zawodowych, wyodrębnionych w danym zawodzie (Technik Informatyk: INF.02 oraz INF.03; Technik Programista: INF.03 oraz INF.04) oraz posiada świadectwo ukończenia szkoły ponadpodstawowej, uzyskuje dyplom zawodowy.
Państwowy dyplom zawodowy technika, rozpoznawalny i honorowany na rynku krajowym oraz międzynarodowym, jest formalnym potwierdzeniem zdobytej w szkole wiedzy. Jest pierwszym etapem zdobywania wykształcenia, a jednocześnie wystarczającym, aby rozpocząć karierę zawodową.
Do dyplomu zawodowego wydawane są suplementy – zarówno w języku polskim jak i angielskim. Dokument ten zawiera szczegółowy opis umiejętności i kompetencji uzyskanych przez posiadacza dyplomu zawodowego wraz ze wskazaniem zawodów, które są dla niego dostępne.
W ramach programu nauczania w zawodach Technik Informatyk oraz Technik Programista istnieje możliwość uzyskania dodatkowych umiejętności:
- Cyberbezpieczeństwo (bezpieczeństwo sieci i systemów komputerowych),
- Tworzenie i testowanie aplikacji,
- Grafika 3D i druk 3D,
- Programowanie mikrokontrolerów i prostych układów scalonych.
Dodatkowo, w naszej szkole realizowane są projekty dofinansowane ze środków Unii Europejskiej, w ramach których uczniowie mogą m.in. zdobywać międzynarodowe certyfikaty, potwierdzające ich kwalifikacje informatyczne.
Jesteśmy Instytucją Certyfikującą, uprawnioną do nadawania następujących kwalifikacji rynkowych, włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK), objętą zewnętrznym systemem zapewniania jakości nadzorowanym przez ministrów właściwych:
- "Programowanie w języku C/C++" PRK 4
- "Programowanie w języku Java" PRK 4
- "Programowanie w języku Python" PRK 4
Technikum Informatyczne SCI, w porozumieniu z British Council, organizuje egzaminy dla uczniów chcących uzyskać certyfikat FCE lub CEA. Certyfikaty wydawane przez British Council uznawane są na całym świecie, a certyfikat CEA jest niezbędny dla uczniów, którzy zamierzają studiować na uczelniach zagranicznych.